Lifestyle

Zbieranie peňazí prostredníctvom crowdfundingu

Vyzbierať financie je aj vďaka internetu dnes o niečo ľahšie (Foto: pixabay.com)
Vyzbierať financie je aj vďaka internetu dnes o niečo ľahšie (Foto: pixabay.com)

V zahraničí je už pomerne rozšírený a populárny, zatiaľ čo na Slovensku sa rozvíja len pomaly a využíva sa iba zriedkavo. Hovoríme o crowdfundingu, teda o spôsobe, ktorým môžu dobré nápady a projekty (aj tvoje!) získať finančnú podporu.

Crowdfunding nie je ničím iným ako verejnou zbierkou s extra benefitmi v online priestore. Princíp je jednoduchý: niekto predstaví verejnosti svoj nápad/produkt, zvyčajne na webe zameranom na crowdfunding. Stanoví si finančnú čiastku, ktorú potrebuje na rozbehnutie svojho projektu či biznis plánu. Ľudia, ktorým sa to pozdáva a majú o produkt záujem, pošlú žiadateľovi istú čiastku. Ak sa podarí v istom časovom limite vyzbierať dostatok prostriedkov, autor projektu rozbehne svoj biznis a prispievatelia od neho potom dostanú extra výhodu (za maximálny možný príspevok napríklad samotný produkt, za malý príspevok niečo menšie). Existuje však viacero modelov crowdfundingu a každý z nich upravuje zber prostriedkov iným spôsobom.

Crowdfunding je ale vhodné odlíšiť od fundraisingu, tieto pojmy sa často zamieňajú. Fundraising je o získaní zdrojov od individuálnych darcov, zatiaľ čo slovom crowdfunding sa myslí získanie finančnej podpory od veľkého počtu prispievateľov pre konkrétny projekt.

Prispeješ ? (Foto: pixabay.com)
Prispeješ? (Foto: pixabay.com)

Najväčšia crowdfundingová platforma je Kickstarter, americká verejná príspevková organizácia, ktorá sa zameriava na podporu a financovanie nádejných kreatívnych projektov a biznis plánov. Funguje od roku 2009 a odvtedy pomohla mnohým ľuďom, ktorí nemohli vlastnými prostriedkami financovať prínosné projekty a produkty.

Dosiaľ najúspešnejším podporeným projektom, ktorému sa podarilo vyzbierať najviac prostriedkov (až 20 miliónov dolárov), boli smart hodinky s displejom z e-papiera.

V súčasnosti je však najúspešnejšou crowdfundingovou stránkou GoFundMe. Podľa štatistík služieb merajúcich prevádzku webov – spoločností Alexa a Compete – bol v roku 2014 celkový objem vyzbieraných financií webu až 470 miliónov dolárov, čo je o niečo viac, ako bolo vyzbierané na Kickstarteri. Medzi týmito stránkami je však veľmi podstatný rozdiel. Zatiaľ čo Kickstarter umožňuje iba crowdfunding kreatívnych projektov, platforma GoFundMe je zameraná skôr na fundraising osobnejších projektov a potrieb.

Ak máš dobré presvedčovacie schopnosti, mohlo by sa ti podariť vyzbierať si na tejto internetovej stránke školné alebo hoci aj peniaze na fungovanie vlastného futbalového tímu.

Na šírenie informácií a podporu fundraisingu sa na Slovensku zameriava Slovenské centrum fundraisingu.

Zdroje: crowdfunding.com, fundraising.sk, kickstarter.com, quora.com

Patrik Čigáš

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *