Kultúra Spravodajstvo

Večer s Artforom priniesol besedu s investigatívnou novinárkou Ľubou Lesnou

Ľuba Lesná navštívila prešovský Wave (Foto: Dominika Grošková)
Ľuba Lesná navštívila prešovský Wave (Foto: Dominika Grošková)

Kníhkupectvo Artforum si v rámci diskusných večerov v nezávislom centre kultúry Wave aj naďalej pozýva zaujímavých hostí. Tentokrát v pondelok 16. apríla navštívila Prešov investigatívna novinárka Ľuba Lesná. Počas besedy predstavila svoju novú knihu a vyjadrila sa aj k problematike, ktorá v súčasnosti otriasa Slovenskom.

V prešovskom Wave sa diskutovalo o závažných témach. Novinárka Ľuba Lesná pôsobí ako spisovateľka a analytička, počas svojej kariéry sa venovala aj písaniu divadelných hier. Istý čas fungovala ako novinárka na voľnej nohe. Slovenská literárna verejnosť ju pozná najmä vďaka knihám Únos prezidentovho syna alebo Krátke dejiny tajnej služby či Únos. Čierna diera demokracie. Vo svojich dielach sa venuje predovšetkým politickým kauzám či udalostiam, ktoré rezonovali slovenskou spoločnosťou.

Návštevníci do diskusie prispeli podnetnými otázkami (Foto: Dominika Grošková)
Návštevníci do diskusie prispeli podnetnými otázkami (Foto: Dominika Grošková)

V novej knihe opisuje štyri pohnuté osudy

Počas Večera s Artforom Ľuba Lesná predstavila svoju novú knihu Tisícročná žena. Témou knihy sú beletrizované príbehy žien od antiky až po súčasnosť, ktoré čelili určitým formám útlaku alebo neprávostiam. „Sú to štyri príbehy. Prvý príbeh je zo starých gréckych bájí o Klytaimnéstre, ktorá bola manželkou Agamemnóna, víťaza Trójskej vojny. Podľa Homéra bola vrahyňou Agamemnóna. Druhý je príbehom Bátoričky, ktorá skutočne existovala. Ďalšie dva príbehy sú z Holokaustu,“ priblížila obsah svojej knihy autorka. „Obe ženy boli uväznené, do problémov sa dostali kvôli tomu, že niekomu vadili v spoločnosti, mali veľkú moc a peniaze. Počas totalitného režimu v Československu mi pripadalo, že každý človek žije v takej samoväzbe, žije vo väzení.“

Knihu písala ešte v 80. rokoch a neskôr sa k nej opäť vrátila, vďaka čomu vyšla v súčasnej podobe. Čo sa týka príbehov Holokaustu, kniha rozpráva príbeh židovky Almy Rose, ktorá sa stala v Osvienčime šéfkou orchestra. Druhý príbeh zachytáva osud rodiny Steinerovcov, ktorých antikvariát bol arizovaný a dostal sa do rúk Ľuda Ondrejova. Píše o ženských osudoch, pretože ich vnútru, prirodzene, rozumie lepšie. „Ženám som sa venovala preto, že sa v mužoch nevyznám. V ženách áno. Ale nemyslím si, že by ženy trpeli viac alebo menej. Sme ľudia jedni aj druhí a všetci trpíme.“ Autorka pripravuje ďalšie pokračovanie knihy, v ktorej sa objavia silné ženy súčasnosti.

Do diskusie otázkami prispelo aj publikum (Foto: Dominika Grošková)
Do diskusie otázkami prispelo aj publikum (Foto: Dominika Grošková)

Okrem predstavenia novej knihy sa počas diskusie debatovalo aj o Holokauste, jeho akceptovaní slovenskou spoločnosťou, únose prezidentovho syna Michala Kováča či o politických udalostiach z minulosti. V kontexte so súčasnou situáciou na Slovensku Ľuba Lesná spomenula aj vlastné zážitky, keď bola kvôli svojej práci sledovaná alebo obmedzovaná rôznymi spôsobmi. Diskutujúci sa dotkli aj témy zavraždeného novinára Jána Kuciaka. Rovnako ako občanov Slovenska i novinársku obec, aj investigatívnu novinárku Ľubu Lesnú veľmi zasiahla správa o jeho smrti.

Večery s kníhkupectvom Artforum budú pokračovať aj v nasledujúcich mesiacoch, pričom sa môžeme tešiť na ďalších zaujímavých spisovateľov, ktorí predstavia svoje tituly. Oslovila vás nová kniha Ľuby Lesnej? Podeľte sa s nami v komentároch, či ste sa už stretli s tvorbou tejto autorky.

Dominika Grošková

Legenda hovorí, že sa dokáže premeniť z Evil Queen na SnowWhite - záleží od množstva kofeínu v krvi. Miluje kvety, kávu, bylinkové čaje a všetky knihy na svete, no najviac sa jej zrýchli tep pri severských kriminálkach. Taktiež zbožňuje predstavu, že jedného dňa svoju milovanú Škandináviu aj navštívi. U ľudí nenávidí aroganciu a nedostatok sebareflexie.

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *