Lifestyle

Priznanie shopaholica: prečo toľko nakupujeme

Lákavé výklady = radosť z nakupovania (Foto: pexels.com)
Lákavé výklady = radosť z nakupovania (Foto: pexels.com)

Ak ste sa aj vy najmä za posledné dni pýtali, prečo toľko nakupujete, ste tu správne. Poďme sa na to spolu pozrieť, nech môžeme pokojnejšie spávať.

Najskôr malá neškodná otázka: ako na vás pôsobia reklamy? Ja sa bez hanby priznám, že si ihneď bežím kúpiť maskaru s extra super predlžujúcim efektom a objemom mega giga 3XL pre môj hviezdny zvodný cica-mica look. A samozrejme, keď počujem slová „zacelí rozštiepené konce“, už sadám na bicykel, idem, nakupujem! Sme totiž z každej strany bombardovaní reklamami, či sa nám to páči alebo nie. Dokonca si to nemusíme ani uvedomovať.

Vraj keď človek zhliadne reklamu, už si v mysli predstavuje, ako ide do obchodu, dokonca ako sa na ten nákup oblečie. Myslí na to, že už je tam, vyberá si, vkladá vec do košíka, kupuje a stáva sa vlastníkom jedinečného produktu. Spája sa s tým niekoľko sľubov. Ako to už zvykom býva, začnem prvým: náš život bude lepší, krajší a pohodlnejší. Budeme zdraví, v bezpečí, moderní, IN, zvodní a proste klasici. Druhý sľub: okolie nás bude obdivovať, bude nám závidieť. Málokto si prizná, že nakupuje preto, aby na niekoho zapôsobil. S výnimkou očakávaného rande, tam je to prioritou číslo 1. No veď viete, ako to je – v reklamách vystupujú samí feši muži, sexi modelky, všetci sú krásni, štíhli, bohatí, luxusní. Keď to vidíme, samozrejme, chceme byť ako oni. Chceme mať dych Ashtona Kutchera, vlasy Salmy Hayek, vôňu Beyoncé, maskaru Cary Delevingne… Aká je následná realita? Ak sa porovnávame s inými, budeme večne len nespokojní. Áno, to naozaj platí – ak sa pozriem na seba, na Caru, na seba, na ňu… Asi si nechám narásť bujnejšie obočie.

Kúp si túto kabelku a bude z teba modelka! (Foto: pexels.com)
Kúp si túto kabelku a bude z teba modelka! (Foto: pexels.com)

Nakupovanie nám dáva možnosť ukázať sa, predviesť, na čo všetko máme, čo všetko si môžeme dovoliť (odhliadnuc od toho, že čakáme na zľavy a výpredaje). Dnes už v obchodoch vídavame pomerne lacné veci s naoko luxusným obalom. A čo nám stačí? Presne ten obal, lebo aj kvôli nemu nakupujeme. Niekedy stačí len správny font písma, ideálne kombinácie farieb, trošku pozlátka a je to.

Marketing určite nie je tým jediným vinníkom, ktorý môže za naše časté míňanie. Prispievajú k tomu aj ďalšie osobné veci, napríklad naša povaha, pocity a zvyky. Mám pre vás dôležitú radu, ako utrácať menej. Ak na ňu dáte, začnete šetriť a nebudete musieť pravidelne robiť veľké upratovanie pod heslom „všetko, čo nepotrebujem, vyhodím“. Ako teda nakupovať s rozumom? Nenakupujme impulzívne. Mohli by sme sa najskôr zamyslieť, či vec naozaj potrebujeme, či sa o to nebudeme musieť starať a tak trošku si to doma skomplikujeme. Len si pekne spomeňme, kedy sme naposledy takto bez rozmyslu nakupovali a čo všetko doma máme. Možno aj umelé vlasy, prdiaci vankúš, tisíc čeleniek s kvetinami, obrovský bublifuk v tvare meča, čiapku s tvárou psa, niekoľkosto vázičiek, lakov na nechty v každom odtieni a, áno, všetko to tam stojí a zapadá prachom.

Jedným z dôvodov, prečo máme doma hŕbu nepotrebných vecí, je, že nakupujeme na zlepšenie svojej nálady. Navrhujem teda, ak ste smutní, kúpte si radšej niečo na jedenie, to by mohlo fungovať. 🙂 Horšie to už je, keď je nakupovanie vaším koníčkom, formou zábavy a relaxu. A keď máme okolo seba aj ľudí s podobnou mániou, už nám niet pomoci.

Simona Lazorová

Možnosť niečo vám napísať sa mi spája s lifestylom a hlavne módou. Pozrite
sa preto spolu so mnou na všetko, čo práve letí.

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *