Kultúra

Čiara posúva slovenskú filmovú tvorbu vpred

Do kín dorazil ďalší kúsok zo slovenskej kinematografie (Foto: kultura.sme.sk)
Do kín dorazil ďalší kúsok zo slovenskej kinematografie (Foto: kultura.sme.sk)

Kiná sú tento rok zahltené slovenskými snímkami, ktorých kvantita rastie čoraz rapídnejšie, a žáner thrilleru sa v slovenskej kinematografii stáva čoraz populárnejším. Tohto roku to potvrdili snímky Únos, Špina a po novom aj Čiara, na ktorú vám Unipo Press v spolupráci so spoločnosťou Continental Film prináša recenziu.

Čiara prišla do slovenských kín s výraznou kvalitou (Foto: continental-film.sk)
Čiara prišla do slovenských kín s výraznou kvalitou (Foto: continental-film.sk)
Adam Krajňák je starostlivý manžel a otec troch dcér. Všetku svoju energiu venuje tomu, aby jeho rodina mohla žiť bezstarostným a plnohodnotným životom. Aby tomu tak bolo, venuje sa kšeftovaniu s pašovaným tovarom z Ukrajiny. Biznis je výnosný, no ocitne sa v ohrození, keďže o šesť mesiacov vstúpi Slovensko do schengenského priestoru a hranice s Ukrajinou sa napevno uzavrú. Kým sa tak stane, Adam sa snaží na pašovaní zarobiť čo najviac. No aby tomu tak bolo, musí kvôli tomu prekročiť nie len štátne hranice, ale aj hranice vlastnej morálky.

Už od začiatku film naplno napreduje a nestagnuje dlhými alebo prehnane predramatizovanými” scénami. V stručnej expozícii sa divák dozvie, kto sú hlavné postavy, aké sú ich ciele a pohnútky. To všetko je okorenené ako dynamickými adrenalínovými scénami, tak aj hodnotnou dávkou humoru. Film sa nikam neponáhľa a divák má popri sledovaní aj dostatok času na utriedenie získaných informácií a na premýšľanie nad nimi. Minutáž stoosem minút je pre príbeh úplne dostačujúca a v jej priebehu sa príbeh ani nenaťahuje, ani nenáhli.

Film vznikol v spolupráci slovenských a ukrajinských filmárov a obe krajiny poskytli skvelých hercov, ktorých kvalita sa na plátne naplno prejavila. Tomášovi Maštalírovi sedí postava tvrdého pašeráka s pevnými názormi ako uliata. To isté platí pre Zuzanu Fialovú, stvárňujúcu jeho starostlivú manželku a ešte starostlivejšiu matku. Eugen Libezniuk si dal na svojej postave záležať a jej prejavy pôsobia viac než realisticky. Z ukrajinského hereckého obsadenia v Čiare exceluje Stanislav Boklan, z ktorého postavy priam srší bezcitnosť a neoblomnosť.

Na snímke je pochvalná práca kamery a hudby. Mnoho scén vo filme je snímaných na jeden záber, čo ukazuje kvalitu koordinácie štábu a zároveň hereckých výkonov. Strih nie je prehnane dynamický alebo rušivý a nemätie divákovo vnímanie. V jednoduchých dlhších záberoch sa kamere podarilo zachytiť potrebné emócie a atmosféru. Hudba nevypĺňa každú scénu, čo je na filme veľké plus, a kompozícia vytvorená pre film je mnohokrát dopĺňaná ľudovou slovenskou alebo ukrajinskou hudbou, čo výrazne napomáha ku gradácii atmosféry jednotlivých scén.

Film je ukážkou kvalitných hereckých výkonov (Foto: rewind.sk)
Film je ukážkou kvalitných hereckých výkonov (Foto: rewind.sk)

Aj napriek tomu, že sú scenár a jeho jednotlivé sekvencie kvalitne vystavané a starostlivo usporiadané, diery sa dajú nájsť v replikách postáv. Poväčšine je spôsob ich vyjadrovania výrazne autentický a úprimný, čomu vo veľkej miere dopomáhajú aj vulgarizmy, no vo filme sa nájde mnoho replík, ktoré sú prehnane naťahované a snažia sa zdôrazniť efekt myšlienky, ktorú nesú. Silné dramatizovanie prejavu (predovšetkým hlavnej postavy) je prvok, bez ktorého by sa film zaobišiel a aj tak by podal konkrétnu myšlienku jasne a zreteľne.

Režisér sa v Čiare výrazne hrá s divákovými emóciami. V jednej chvíli sa bavíte na kvalitných bonmotoch a hneď nato na vás režisér chrstne napätie a drámu, ktorá na diváka doľahne ako úder kladiva. Mix thrilleru s komediálnymi prvkami odľahčuje inak napätú a dramatickú atmosféru, pomáha udržiavať u diváka pozornosť a neubíja ho len jednou súvislou a naťahovanou emóciou, ale kvalitne kombinuje viaceré. Čiara je zároveň ukážkou toho, ako možno experimentovať s viacerými žánrami bez toho, aby film stratil súvislú dramatickú líniu.

Mix viacerých žánrov na kvalite nijako neuberá (Foto: continental-film.sk)
Mix viacerých žánrov filmu na kvalite nijako neuberá (Foto: continental-film.sk)

Peter Bebjak už viackrát ukázal, že na jeho prácu sa dá spoľahnúť, a jeho posledná snímka nie je výnimkou. Kombinovanie žánrov je v tomto filme ukážkou toho, že slovenská kinematografia má silný potenciál vyvíjať sa pozitívne v rôznych žánroch a veľkú šancu v nich preraziť. Čiara je dramatickou a napätou výpoveďou nielen o živote muža porušujúceho zákon, ale aj o tom, ako sa tieto udalosti jeho života kombinujú s jeho priateľskými a rodinnými vzťahmi, jeho morálnymi zásadami a akou silou na ne vplývajú.

Marcel Kušnír

Verný filmový fanúšik. Tento fenomén sa ma drží už nespočetne veľa rokov a preto aj väčšinu svojich článkov venujem filmovej téme. Okrem filmov som veľkým milovníkom hudby a literatúry. V obľube mám hlavne thrillery (čo platí aj pre knihy aj pre filmy). Preferujem rockovú a metalovú hudbu, no taktiež si veľmi rád vypočujem filmové soundtracky. Voľné chvíle si rád spríjemním dobrým filmom alebo knihou.

Komentovať

Komentovať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *